Innhold

Forord


I. Introduksjon

II. Mål og metode

III. Termen rockabilly

III.1 Referanserammer
III.2 Hillbilly
III.3 Rock’n’roll
III.4 Rockabilly

IV. Genre, populærmusikk og rockabilly

IV.1 Genreproblematikk
IV.2 Rockegenren og fleksibilitet
IV.3 Genre, stiler og moteretninger

V. Rockabilly som musikkform

V.1 Introduksjon
V.2 Rockabillyens forløpere påvirker også Brian Setzer
V.3 Referanserammer
V.4 1950-årene: Rockabillyens viktigste kjennetegn

a. Instrumenter og former
b. Sound
c. Tekster
d. Mote, image og dans
e. Holdninger og sosiale konflikter

VI. Brian Setzer i relieff til tradisjonen

VI.1 Oppvekst og opprør
VI.2 Læreårene
VI.3 Rockabilly-revival starta i Storbritannina
VI.4 Rockabilly-revival i Amerika og livescenen i New York-distriktet
VI.5 “Roots”-rocken på 1980-tallet og Brian Setzers to soloalbum
VI.6 Swing-revivalen på 1990-tallet og The Brian Setzer Orchestra

VII. Brian Setzers gitarsound

VII.1 Soundbegrepet
VII.2 Materialet, treverket og formen på gitaren
VII.3 Strenger og action
VII.4 Pickuper (mikrofoner)
VII.5 Teknikk
VII.6 Kabler og effekter
VII.7 Forsterker og høytalere

VIII. Brian Setzer: improvisasjon og innspillingspraksis

VIII.1 Introduksjon
VIII.2 Brian Setzer og gitarsoloens rolle
VIII.3 Kort om innspillingspraksis
VIII.4 Kort om storbandsound
VIII.5 Sitatteknikk og mening

IX. Brian Setzer: time, fraserning og tidlig 8-dels motorikk

IX.1 Frasering og rytmisk plassering
IX.2 Groove og 1950-tallets 8-delsmotorikk
IX.3 Chuck Berrys “Johnny B Good”: 8-delsmotorikken
IX.4 Stray Cats coverversjon av Berrys “Let It Rock

X. Fingerpicking – Setzers og rockabillyens varemerke

X.1 Introduksjon
X.2 Spilletekniske paralleller: banjo og gitar
X.3 Travis-picking
X.4 Fingerpicking og polyrytmikk
X.5 Fingerpicking og rockabilly

XI. Brian Setzers banjo- og gitarspill

XI.1 Grunnleggende teknikker
XI.2 ”Broken Man” – banjosolo
XI.3 ”Hot Rod Gang” – gitarsolo
XI.4 “Mystery Train” – riff og gitarsolo

XII. Oppsummering

Litteraturliste

Vedlegg

Vedlegg I – Diskografi
Vedlegg II – ’68 Comeback Special, settliste, Oslo 2001
Vedlegg III – Stray Cats’ singleplasseringer
Vedlegg IV – Brian Setzers inspirasjonskilder
Vedlegg V – Innhold på vedlagt CD

Forsidebilde: ’68 Comeback Special i aksjon, 2000.
Baksidebilde: Setzers signaturmodellgitarer fra Gretsch – Gretsch 6120 Setzer Hot Rod.
(kilde begge bilder: www.briansetzer.com).


Opphavsrett © 2002-2007 Jon Solberg / www.jonsolberg.no Toppen av sida